Fredag den 19. sep.

Placering: # 2

En smuk og varm aften var i udsigt, dog en aften uden start vind!!!

Vi skulle starte kl. 19, men på det tidspunkt var vinden droppet til 0, kun X99 Zuxu kom af sted, vi passerede startlinjen 23 minutter senere.

Men nøje studie af vejrkortet fortalte os at vi skulle holde mod Sverige, og det gjorde vi som en af de yderste både. Det gav pote, der var meget mere vind der end andre steder og vi kom til Bäckvicken som første båd i vores start, selvom den store Dufour 44 kom op på siden af os til læ og X99 Zuxu kom bagfra til luv, så kom de ikke forbi. Vi gik mod nord indtil vinden drejede 20-30 grader og så var vi også første båd fra vores start ved Victoria Bøjen, nord for Ven, nærmeste båd var Zuxu 500 meter efter os.

Herfra var der en åben foran tværs sejlads retur til Svanemøllehavnen, Vi sejlede i lyset af den klar mørke men stjernefulde himmel, fart 5,5 – 6 knob i 3½ m/s – skønt var det i den milde nat at glide lydløst af sted for sejl. Men X99 Zuxu kom snigende forbi os godt i læ.

Den sejlede bare hurtigere end os, men båden er også en ½ meter længere altså 5 % mere vandlinje. Vi måtte igen finde på noget klogt, og eneste mulighed var at søge vind mod Sverige siden, det lykkes igen, og da vi kom ind og havde Tuborg Havn tværs var vi igen forreste båd, ca. 200 meter foran Zuxu, der var blot 1 sømil igen. Vinden droppede dramatisk, og X99’eren med sin smallere og længere vandlinje sejlede igen igennem vores læ og kom i mål langt foran os. Vi lå næsten stille på mållinjen de sidste fem minutter.

Med en sejltid på 6:02 timer fik vi en gennemsnitsfart på 4,3 knob og kom i mål som anden båd overalt af de 34 deltagere. Vi sejlede båden 110 % optimalt. Vi blev også nr. to i vores løb slået af X99 Zuxu med fire minutter. Dog alligevel en skøn sejlads, hvor vi er i mål kl. 01, og hjemme kl. 03.

I klubben var der efterfølgende dejlig varm suppe og øl til alle – skønt.