Lørdag den 4. okt.

Placering: # 1 – overalt og første båd i mål!

Drivanker var et påbud for os, og det blev præsenteret og præciseret ved skippermøde kl. 9:00. Sidste års vinder skal sejle med et stort blåt drivanker hængende agter i en lang line, og det var altså os. Så selvom det var en perfekt sejldag med dejlig vind og sol, så var det ikke den perfekte start at få!

Banen kunne dog ikke være bedre, som en trekantsbane nu skal være, halvvind, dejligt langt og svært kryds, spilerben med god skæring. Vi sejlede forskudt handicap første båd, en Folkebåd, startede kl.10:00 vi skulle med drivanker sat starte kl. 10:48:59. Det drivanker skulle vi sejle med i 10 minutter. Rent faktisk startede vi allerede 15 minutter før vores start, da vi skulle teste det. Vi stod næsten helt stille i vandet og rorpresset var enormt, der skulle motor til for at vende.

Da starten gik kom vi over på ”skuddet” men kun med 3 knob, selvom det blæste 8 m/s og genua og storen stod perfekt! 20 sekunder efter kom Zuxu en X-99 susende forbi til læ, de grinede og hilste høfligt, et par minutter senere kom en Drabant 38 og en ny Hanse 385 forbi, endelig var vores straftid udløbet. Vi måtte gå op i vinden for at få ankeret ind, og hive det om bord, da vi faldt af til halvvind røg farten op på 7,4 knob altså holdt drivankeret os tilbage med 4,4 knob! Nu gik det til gengæld fuld fart frem med ”Uganda” sat og vi kom til Tårbæk Rev bøjen, hvor krydset og ”Slaget på Reden” skulle stå.

Der var 21 både tilmeldt og vi sejlede alle mod alle. Der var bl.a. Erik i sin Dufour 44 og en Dragonfly 1000 med udover X99 Zuxu som slog os Ven Rundt ved Nat.

På krydset gik vi super godt, fik vendt til nogle rummer og strømlæ og som jeg lovede besætningen, den båd som først kom rundt om Flakfortet ville givetvis vinde! Vi slog modsat X99’eren og vi kom tættere på og lige inden fortet var vi forbi dem.

Efter 1½ times kryds lå vi rigtig mange både tæt ved Flakfortet, men vi havde is i maven og slog helt perfekt og kom først rundt tæt forfulgt af Dufour 44, X99 og lige i hækken havde vi Dragonfly 1000. Vinden var spidst og vi måtte skifte til skæringsspiler ind vi kunne sætte den, det gik stærkt og op kom spileren, og så røg vi af sted med 9 knob. X99 tabte sin spiler og var væk agter, det samme gjorde Dragonfly 1000 som var lige ved at sejle sin egen spiler ned med læ ponton. Kun Dufour 44 med Erik som skipper, kom efter os med sin gule genakker. I pustene loggede vi 10,5 knob.

De kom tættere og tættere på men vi holdt båden oprejst og skar ikke op en eneste gang, men måtte slække storen og kick helt af i pustene. Da vi nåede mållinjen var Dufour 44’en kun én bådlængde efter, men vi kom ind som første båd i mål – og vandt overalt, skønt.

I klubben var der efterfølgende dejlig smørebrød og masser af præmier.

Med skipperhilsen – Anders

Sejl:
Besætning:
Lørdag den 4. okt. 2014
Bomlukkeren fra Sejlklubben Kbh. – Bane: Tårbæk Rev bøjen, Flakfortet og retur Kbh.